Vaccinatie van konijnen: myxomatose en RHD 1/2

Bij konijnen komen verschillende virusziekten voor. De meest voorkomende zijn myxomatose en RHD (de klassieke vorm RHD1 en de nieuwkomer RHD2). Deze virusziekten hebben helaas bijna altijd een dodelijke afloop, daarom is preventie door een vaccinatie erg belangrijk.

Myxomatose wordt overgebracht door muggen. RHD kan wordt overgebracht door direct contact met zieke konijnen of indirect contact via voedsel of schoenzolen. Er is dus geen direct contact met wilde konijnen voor nodig. Zelfs konijnen die alleen binnen gehouden worden kunnen besmet worden.

Met 1 vaccinatie kunt u myxomatose, RHD1 en sinds kort ook RHD2 voorkomen. De vaccinatie geeft 1 jaar lang bescherming.  Omdat de Myxomatose het meeste voorkomt in de zomer maanden en de nazomer adviseren we om konijnen elk jaar in de maanden april of mei te laten vaccineren.

Het RHD2 virus is een nieuwkomer in Nederland. Gelukkig bestaat er inmiddels een vaccinatie cocktail vaccinatie tegen myxomatose, RHD1 en RHD2.

Natuurlijk kijken onze dierenartsen uw konijn goed na voor hij gevaccineerd wordt. We kijken naar de tanden, de ogen, luisteren naar het hart en de longen, voelen in de buik naar bijzonderheden en inspecteren de huid op parasieten. Wij informeren u over de beste verzorging van uw konijn én er is ruimte voor vragen. Zo houden we uw konijn topfit!

Myxomatose

Myxomatose is een ernstige en veel voorkomende infectieziekte bij konijnen. Het leidt ieder jaar weer tot aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. De verspreiding van deze ziekte kan op verschillende manieren verlopen. De belangrijkste is via stekende insecten zoals vlooien, muggen, vliegen en besmette soortgenoten.  Preventieve maatregelen zijn daarom van essentieel belang.

Myxomatose herkennen:

De eerste tekenen van Myxomatose zijn dikke, vochtige zwellingen om het hoofd en de snuit. Gezwollen oogleden (slaperige ogen) zijn een klassiek teken, samen met gezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen. Na verloop van tijd kleven de oogleden aan elkaar en ontstaat er een vaak pussige oog en neusuitvloeiing. Veel konijnen sterven ten gevolge van Myxomatose infectie. Herstel van tamme konijnen is in sommige gevallen gerapporteerd, dankzij uitstekende verzorging met dwangvoeren, warmte en antibioticum. Helaas behoren deze gevallen tot de uitzonderingen.

Preventie:

U kunt myxomatose bij uw konijn voorkomen door uw konijn jaarlijks te vaccineren tegen myxomatose en muggen te weren met bijvoorbeeld een hor. De myxomatose vaccinatie wordt gecombineerd met de vaccinatie tegen RHD1

Viral Haemorrhagic Disease (VHD/RHD),

In Nederland wel het Virale Haemorrhagische Syndroom genoemd, is een fatale en zeer besmettelijke konijnenziekte. De ziekte kan zicht snel via o.a. mest, besmette dieren en materialen (vers gesneden gras) verspreiden. Sinds 2015 komt naast de eerder voorkomende RHD1, nu ook een nieuwe variant RHD2 voor.

RHD herkennen:

Het konijn stopt met eten en krijgt meestal diarree, soms vloeibaar stinkend, soms bloederig, en het bloedt soms uit de neus. De ziekte veroopt razendsnel en kan al binnen een paar uur tot sterfte leiden.

Preventie:

RHD is niet te genezen, wel te voorkomen. Alleen een preventieve vaccinatie kan voorkomen dat uw konijn ziek wordt.